Ani tá najšpinavšia fabrika na Gemeri nespĺňa termín čierna diera lepšie než hlavná stanica v Bratislave. Asi aj preto ju máme na našej stránke. Vstupná brána do hlavného mesta republiky, ošťaná budova polepená hokejovými fóliami z roku 2011 a vyfarbená nadšencami, ktorí sa ju nešťastne pokúsili skrášliť, čaká na aktivitu investora. Tá sa neustále odkladá, pričom vypovedať zmluvu z čias primátora Andreja Ďurkovského je podľa mesta nevýhodné.
Investor Transprojekt má podľa zmluvy do konca roka 2016 mestu odovzdať novú električkovú trať, vybudované cesty a všetky dohodnuté objekty musia byť skolaudované a bez chýb. Je jasné, že to nestihne. Mesto teraz čaká na uplynutie tohto termínu a spravilo len niekoľko menej šťastných úprav na predstaničnom námestí.
Tajomné priestory stanice
Stanica z roku 1848 má aj príjemnejšie málo známe zákutia. Za jednou zo stien je napríklad spustnutá reštaurácia, do ktorej by sa mali presunúť pokladnice v čase rekonštrukcie. Málokto sa sem dostane.
Cez prvé nástupisko sa možno dostať na šieste. Vo výklenku s tmavými sklami tam je vládny salónik, ktorý často navštevoval napríklad prezident Rudolf Schuster, ale ruky si v ňom podávali aj armádny generál Ludvík Svoboda, Alexander Dubček a cestoval sem napríklad aj T. G. Masaryk.
Nedávno sa k priestoru dostalo občianske združenie Local Act a otvorilo v ňom kultúrne centrum Salónik. Nájomná zmluva so železnicami mu umožňuje využívať ho jeden deň v mesiaci po dobu jedného roka.
Podľa webstránky združenia je pravdepodobné, že táto luxusná čakáreň tu existovala už za monarchie (buď od čias prvej stanice architekta Feiglera z prvej polovice 70. rokov 19. storočia, alebo od čias Pfaffovej prestavby začiatkom 20. stor.).
Staničná budova však nie je pamiatkovo chránená a pri ďalšej úprave stanice sa už s rekonštrukciou salónika neráta.
Z hlavnej časti salónika sa dá dookola prejsť cez menšiu konferenčnú miestnosť a kuchynku, celý priestor má kapacitu približne štyridsať ľudí.
Purizmus prišiel v roku 1988
Významných prestavieb stanice bolo od roku 1850 niekoľko. Najväčšie zásahy prebehli v rokoch 1871, 1904 a 1988.
Pôvodná podoba staničnej budovy bola dielom Ignáca Feiglera. Jednoposchodovú stavbu s dvomi bočnými krídlami dopĺňalo klasicistické tvaroslovie. Prízemie a poschodie oddeľovala výrazná rímsa, podstatnú plochu fasády pokrývala bosáž. Okenné a dverné otvory prízemia mali oblúkové zakončenie a výrazné rámovanie.
S prestavbou stanice v roku 1904 sa spája meno architekta Jozefa Erdélyho. Slohové vyznenie stavby sa nezmenilo, no stanica po prestavbe pôsobila výpravnejšie. Nad vstupnou časťou vznikol tympanón s reliéfnou výzdobou, vstupný portikus vertikálne členený štyrmi lizénami niesol nápis BRATISLAVA.
Ďalšia prestavba oprostila fasádu stanice od akýchkoľvek historizujúcich tektonických a ornamentálnych prvkov. Puristicky zmenenú, iba oknami členenú fasádu vstupnej časti prekryla v roku 1988 prístavba rozširujúca priestory staničnej haly.
Hnusná odporná šťanica.
Najlepsie by bolo za trest nechat spievat slovenskych komunalnych „politikov“ a „vedenie“ ZSR po rokoch 1989 tyzden spolu „vivat slovakia, uz nikdy ziadny svar“ na tejto bratislavskej hlavnej stanici (s mäkkym s) …
Dobrý den, včera 13.10 v case okolo 23 :30 som dosiel z letiska na hlavnu stanicu ale. Som. Nestihol vlak do. Košic, tak som si zakoupil listok a isiel. Do cakarni, přišli securitaci ze vraj zatvaraju objekt aby som siel von, takže som. Musel opustit, bratislavsku hlavnu stanicu, mrzol som. Tam 4 a pol hod spolocne z inimy cakajucimy, machladil som sa v Košiciach to sa stát nemože ani v prahe, hlavně město, a ludi posielaju cakat von a je im. Jedno co. Sa. Moze stát policajtov som. Tam. Vydel len raz aj to sa len presli a odisli, pitam sa vedenia ako je to možné ze ludi vyzenu von? Ake měno to robí z očiach turistou? Kde to vlastně zijeme???
Vie prosím Vás niekto, kto namaľoval a čo to bol za obraz v čakárni pre rodiny s deťmi, ktorý tam bol v 70 rokoch. Veľmi by ste ma tým potešili. Ďakujem
Aspoň raz mesačne som cez túto vlakovú stanicu prechádza. Pamätám si ešte na čas, keď stala len historická časť budovy. Často sme čakali na vlak v čakárni pre rodiny s deťmi. Na to ako sme sa zabávali pri otáčaní presklených informačných stĺpikov s odchodmi vlakov. Páčilo by sa mi keby tam zostali, ako historická pamiatka. Keby sa nová časť úplne zbúrala a pristavila nová, tak aby sa terasa na pôvodnej budove využila ako balkón s ktorého by bol výhľad do novej haly.