Close

Spoznávame zabudnuté miesta Slovenska

Trakčná meniareň v Starom Smokovci

1912
v prevádzke

Možno ste už v Tatrách okolo tejto budovy išli mnohokrát a prehliadli ju. Potom ste si ju možno aj všimli a pýtali sa, čo je vlastne zač. Taký je aj náš príbeh.

Pohľadové neomietnuté tehly na fasáde, vysoké sokle z kamenného muriva, členené okenné výplne. Industriál v celej svojej kráse.

IMG_2719
IMG_2730
IMG_2708
003

Zámer mesta Poprad vybudovať železnicu do Starého Smokovca sa objavil už v polovici 80. rokov 19. storočia.

Prvým spojením oboch miest sa však nestala železnica, ale trolejbus. Začal jazdiť v roku 1904 a 12 kilometrov dlhú trať absolvoval za 75 minút. Toto dobrodružstvo však vydržalo len dva roky a poukázalo najmä na potrebu lepšieho riešenia.

001
002

Projekt tatranskej električky ukončili v roku 1908 a ihneď sa začala aj výstavba. Ešte v ten istý rok bola hotová trať z Popradu do Starého Smokovca. V roku 1911 otvorili úsek do Tatranskej Lomnice, o rok neskôr na Štrbské pleso.

Usmernenie prúdu pre trakciu sa potom prevádzalo rotačným meničom v Starom Smokovci. Budovu trakčnej meniarne v prevažne secesnom štýle tu postavili v roku 1912. Od roku 2010 je vyhlásená za Národnú kultúrnu pamiatku a stále naplno slúži svojej funkcii. Má svoju technickú i obytnú časť so záhradkou.

005
IMG_2696
IMG_2747
IMG_2705

Električkové trate mali podľa pôvodných plánov pokračovať na jednu stranu až do Podbanského, na druhej zase do Tatranskej Kotliny, no prvá svetová vojna tieto plány stopla.

komentáre 3

  • Na webe som našla zmluvu medzi ŽSR a projektantom obnovy z roku 2017 na obnovu plánovanú cca 2018-2019. Časť zadania vyzerá byť „oklepaná“ z nejakého rozhodnutia KPÚ, ale celkovo zadania obsahuje aj pomerne desivé časti o zateplení stavby a výmene všetkých okenných a dverných výplní – možno aj bez ohľadu na ich prípadné pamiatkové hodnoty (?). Bola meniareň v súčasnosti naozaj obnovená?? Tá krásna secesná fasáda „úžasne“ zateplená trebárs polystyrénom? (!)

  • Neviem, z viacerých zdrojov /vlaky.net, zelpage.sk, atd./ je jasné, že sa jedná o meniareň. Pôvodne slúžila tiež ako meniareň, ešte pre starú TEŽ. Myslím, že akumulátory by hodinu ani nezvládli. Ak má niekto info o tých akumulátoroch budem rád keď napíše…

  • Ja teda neviem…. :-/ Podľa mojich informácií toto nikdy nebola trakčná meniareň. Bola to tzv. baterkáreň. Trakcia TEŽ bola napájaná z parnej elektrárne v Poprade a v tejto budove boli akumulátory, ktoré v prípade výpadku napätia dokázali „utiahnuť“ prevádzku električiek až na jednu hodinu… 😉

    Pridaj komentár